lördag, april 10, 2004

Fredagsfyra, tema bloggande.

1. Kan en blogg ha n�gon samh�llsnytta?
Jajamensan. Bloggar �r ett v�ldigt direkt och demokratiskt s�tt att sprida information p�. Via en blog kan n�stan vem som helst f� ut sin text p� nolltid. Bloggadet inneb�r att det inte bara �r programeringsn�rdar som f�r g�ra sin r�st h�rd p� Internet.
Helt pl�tsligt kan hela v�rlden f� ta del av en helt ny infallsvinkel fr�n en person som man inte visste fanns. Det �r samh�llsnyttigt.
Ett konkret exempel �r Riverbend, som ger oss en ofiltrerad insiderber�ttelse om vardagslivet i Baghdad. Hon g�r inga anspr�k p� att sitta inne med n�got tolkningsf�retr�de, och �nd� finner m�nga hennes blotta existens s� provocerarande att folk har f�rs�kt hacka hennes blog.

2. N�mn en person du skulle vilja b�rjade blogga och f�rklara dina sk�l.
"Kristi Brud" skulle nog kunna skriva en intressant weblog om sitt familjeliv. Men det l�r ju aldrig h�nda, eftersom avskildhet och sekretism �r n�dv�ndigt f�r att den typ av verksamhet hon h�ller p� med ska verka rimlig, och bloggande �r raka motsatsen till avskildhet.

3. Nu finns det texter, bilder och ljudsp�r p� bloggarna (och annat ocks� kanske). Vad blir n�sta steg?
Vad s�gs om "back to basic"? Vad s�gs om "less is more"? Jag skulle vilja se en feature som �kar tillg�ngligheten, till exempel genom snabbare nedladdningstider. Vill jag h�ra folk prata s� sl�r jag p� radion.
Nu n�r jag �nd� �r i g�ng s� vill jag f�r protokollet p�peka att det �r ett j�vla oskick n�r n�gon d�nger i hop en websida och g�r den ol�sbar f�r folk som har halvstor sk�rm eller modemuppkoppling genom att fl�ska med en massa megabajt med trams som inte g�r att v�lja bort. S�dana m�nniskor har f�rverkat r�tten att kalla sig 'designers'.
Vincent Flanders tumregel �r mer aktuell �n n�gonsin idag: "Just because you can doesn't mean you should".

4. Vill du p� n�got s�tt utveckla din egen blogg?
Jag funderar p� att rita en logga, om jag kan reducera den s�pass mycket att den inte g�r sidan tr�gladdad.

P�skspecial: Vad b�r finnas i ett bra p�sk�gg?
N�got ov�ntat. En �verraskning.

Inga kommentarer: