fredag, oktober 01, 2004

Fredagsfyra, Tema citat:

1) Har du n�got favoritcitat som v�gledning i livet?
"Jag �r m�nniska; intet m�nskligt anser jag fr�mmande" som den gamle stofilen Terentius sade. P� latin l�ter det �nnu h�ftigare: "Homo sum, nil humani a me alienum puto"

2) Vilket �r ditt absoluta hat-citat?
"Det �r tanken som r�knas" �r 100% skitprat. Anv�nds alltid av folk som vill smita fr�n ansvar. Men, jag T�NKTE ju inte skada dig, oj s� det kan g�.
"Hoppet �r det sista som �verger m�nniskan" �r ox� ett s�nt d�r uttryck som folk g�rna anv�nder f�r att f�rsvara sin d�liga sj�lvkontroll. �ven om det nog inte hade den inneb�rden fr�n b�rjan.
Jag m�ste genast kontra med ett mycket b�ttre mot-citat: "The road to hell is paved with good intentions".

3) Har du sj�lv sagt n�got som blivit ett citat anv�nt av andra?
I min �rsbok �ret jag tog studenten formulerade jag devisen "Havet best�r endast av droppar" som en ironisk sl�ng mot alla bak�tstr�vare som jiddrar om "en droppe i havet". N�n m�nad senare anv�nde Bengt Westerberg det i ett tal. Och sen d�k det upp i en almenacka. Fast jag vet inte om det finns n�gra kopplingar egentligen, det kan ju lika g�rna ha berott p� det kollektiva undermedvetna.

4) Har n�gon annan sagt n�got som du sj�lv tagit till dig och citerar?
Murphys lag �r ju en od�dlig klassiker "Anything that can go wrong, will". S�rskilt n�r man vet att det inte var Murphy som uppfann den. Den handlar f�r �vrigt inte alls egentligen om fatalism utan tv�rtom om att man alltid ska ha gjort en riskbed�mning.

Inga kommentarer: