fredag, april 29, 2005

The kids are allright
Min kära gamla iBook har gett upp andan igen, för gott den här gången. Jag hade bestämt mig för att ersätta den med en Power Book G4, men när jag var hos Macbutiken och rekogniserade så visade det sig att Apple precis har börjat dänga in G4 i iBook-datorerna oxå. Och nästa vecka lanserar dom en ny os-uppdatering. Så jag är förvirrad och har beslutångest, särskilt som jag egentligen inte har råd med vare sig en Powerbook eller en iBook.

Anyhow, tills min datorsituation löser sig så sköter jag mina it-åtaganden via Sidewalk Express på Mc Donalds. Det är - precis som det mesta på McDonalds - enkelt, billigt, och stadariserat och man vet ungefär vad man får. Nackdelarna är att du får inget ljud, inga möjligheter att printa, och dessutom upptäckte jag idag att Sidewalk Express använder ett såntdär webbfilter som blockerar åtkomsten till sidor med "questionable content". Närmare bestämt var det den underfundiga webbserien A Softer World som inte gick att nå från SE´s surfdatorer, eftersom den tydligen innehöll "profanitys".
Detta verkade ju både tramsigt och förlegat, så i rent testsyfte knappade jag in adressen till "hur-dör-djur-showen" Happy tree friends, som rutinmässigt visar mycket hemskare saker än du någonsin får se på A softer World. Och se - den sidan öppnade Sidewalk Express upp helt utan att krångla.
- Klicka på det där avnittet där Cuddley fastnar med ansiktet i mixern, sade en liten röst till höger om mig. Jag vände mig om och upptäckte att ett dussin ungar i 10-årsåldern stod med sina burgare i handen och kollade förväntansfullt över min axel. Personligen tyckte jag de var lite unga för att titta på Happy tree friends, men de kände ju uppenbarligen till showen sen innan, och om Sidewalk Express´s fantastiska Nanny-filter nu inte hade någonting att invända så var det väl knappast min uppgift att moralisera.
Så jag vred skärmen så att alla kunde se ordentligt och sen hade vi Happy tree friends-festival tills min surfbiljett tog slut. Ungarna visade sig kunna signaturmelodin utantill och gjorde egna ljudeffekter, så det var ingen större förlust att det inte gick att slå på ljudet.
Ett av barnen informerade mig dessutom om att det finns Happy tree friends fansites där alla gamla avsnittt är arkiverade. A softer world kände de däremot inte till. Lika bra är kanske det, de hade nog bara tyckt att den var tråkig.
Men nog är det väl lustigt ändå, att det i praktiken är vi halvgamla stofiler som får vår underhållning censurerad, medan barnen som alltid ligger steget före?

Inga kommentarer: