onsdag, november 30, 2005

När välvilja skapar segregering
Okej allihopa, dagens ord är exoticism. Och rekommenderad läsning för den som vill vara på och pk är Michel de Montaignes texter om Den ädle Vilden.
För nu är det minsann Mångkulturår. Och det verkar innebära att vi kommer att få se ett antal Von Oben-projekt i stil med Nya Världar-Nya Pjäser. Citat:
... Poesin har Johannes Anyuru och Daniel Boyacioglu, prosan har Marjaneh Bakhtiari och Jonas Hassen Khemiri, filmen har Josef Fares, Susan Taslimi och Reza Bagher, musiken har Timbuktu, Laleh, Latin Kings m.fl. Nu behöver teatern också sina berättare om det nya Sverige med den etniska, kulturella och språkliga mångfalden. Du som skriver, håller på med teater, musik, konst eller performance och känner att du bär på en viktig berättelse. Skicka in din idé till oss.

Ja herregud. Det är svårt att veta vad man först ska påpeka för fel med ovanstående bisarra namedropping. Kanske räcker att erinra om att ovan nämnde Jonas Hassen Khemiri faktiskt redan skriver pjäser och får dem spelade?

Allting som jag vill invända från min svennehorisont har nog redan sagts bättre av -också ovan nämnda - Marjaneh Bakhtiari i DN om hennes debutroman "Kalla det vad fan du vill":
Jag tänkte att om man skulle kalla min bok för en 'invandrarroman' skulle titeln vara min replik och inom parentes skulle det stå: "Men jag vill att du förklarar för mig varför du gör det"
(- - -)
Man tycker att det är så tacksamt att det äntligen kommer några som berättar själva om hur det är att komma till "det nya landet". Och då tolkar man det direkt som att någon ska berätta hur det är. Man tänker inte alls på att den här människan kan ha hittat på och haft sina fördomar. Hon kan ha tänkt: "Hur vill jag att det ska vara att vara invand­are?"
(- - -)
"Att vara från en annan kultur." Vad betyder det? "Från andra länder" förstår jag att man använder. Men när pratar vi om människor från andra kulturer, är det danskar eller fransmän eller måste man stå ut extra mycket? Lyssna bara på en tv-debatt då tar man upp alla de här begreppen: annan kultur, annan etnisk bakgrund... Men vad betyder de?

Läs hela intervjun. Och den här. Och, kära Gottsunda Dans & Teater, vad sägs om att ta och läsa boken istället för att bara prata om den?

Inga kommentarer: