fredag, januari 06, 2006

Är det det här du kallar nytt år?
Det nya året har keffat till sig redan i starten för mig. I dag nåddes jag av nyheten att sveriges nuvarande bästa serieförlag Optimal Press lägger ned sin albumutgivning.
Förläggaren Ingemar Bengtsson skriver i ett utskick:
Efter 15 års utgivning har jag beslutat mig för att det får räcka med
de 96 böcker som Optimal Press har lyckats ge ut. Det var inte något lätt beslut att fatta, men de senaste månaderna har gjort att jag har bestämt mig.
Jag kommer aldrig mer att jobba med ett förlag där jag själv står för de ekonomiska riskerna. Det har varit ett mycket jobbigt år för både mig personligen och förlaget, och nu är det dags för att andra gör mitt jobb.

Optimal har bland mycket annat gett ut den årliga serieantologin Allt för konsten som jag vet har varit en inkörsport i den svenska seriefloran för många läsare.
I ett utopiskt paralelluniversum slåss just nu de övriga svenska förlagen frenetiskt om att få överta utgivningen.
Men vi sitter fast i den här världen.

Och i den här världen händer mest tråkigheter. Nu har till exempel tv-serien South Parks hemmakanal Comedy Central för första gången gett efter för Moral Majoritys påtryckningar och ställt in alla repriser av det senaste avsnittet, där man bland annat driver med påven. Extra dumt blir det eftersom avsnittet i fråga inte ens handlar om katolicism egentligen, utan främst riktar sin udd mot att kritisera diverse drogrehabiliteringsprogram.
I såna här lägen är det rätt skönt ändå att det finns alternativa distributionskanaler, så även om Comedy Central fegar ur så kan man fortfarande se avsnittet bland annat här och här.
Spread the word, vettja.

Nåja, riktigt allt är ju inte skit. HÄR är till exempel en 20-i-topp-sammanställning av årets bästa webbspel. Muntrar upp kafferasten.


Apropå nyår förresten: Jag vet inte hur otroligt många gånger jag, som alla andra, har sett den där Grevinnan och Betjänten-sketchen till nyår.
Men i år var första gången som jag slogs av tanken "undrar just om James är tvungen att fortsätta spela alla fyra gästerna inför miss Sophie ÄVEN i sängkammaren efteråt?"

"The same procedure as every year"... Vad tror ni? Maila in era teorier till mig!

Inga kommentarer: