fredag, februari 17, 2006

Metabloggande

Från och med idag och med mycket ojämna mellanrum kommer jag att skriva bloginlägg på sthlms-bloggen när jag har nåt att säga som i första hand rör sthlm:are. Jag fick en personlig inbjudan och kände mig lite smickrad. Tror också att det kan vara bra för kreativiteten att sprida mina gracer.

Annorstäders i svenska bloggvärlden läste jag ett inlägg av blogportals-Johan som satte ord på något som jag länge tänkt:
...Jag har svårt med jämförelsen "många besökare" = "bäst" som förekommer bl.a på bloggtoppen.se och bland bloggare som ligger högt på listorna där. Samtidigt ger inte heller det här sättet att räkna en mer rättvis bild eller ett perfekt mått på hur "bra" eller "populär" en svensk blogg är.
Men... jag vill gärna hjälpa till att tipsa om (nya eller gamla) bloggar till de bloggläsare som känner att det är lätt att låsa sig vid sina favoriter...

Jag skulle vilja ta det ett steg längre och ställa den provocerande frågan: varför ska man räkna läsarantalet över huvud taget? Och vad är det egentligen för kul med att läsa samma texter som alla andra läser? Då kan man väl lika gärna gå till Pressbyrån i stället.
Om man inte som bloggare när perversa drömmar om att dra in storkovan på google-ads, så är väl kvaliteten på ens besökare mycket viktigare än kvantiteten. En av de stora fördelarna med internet är ju faktiskt att man kan tillåta sig att vara fullt så exklusiv och nischad som man vill vara...

Inga kommentarer: