tisdag, februari 21, 2006

Våga vägra orange kuvert!

Trots att jag har ett klistermärke med "reklam - nej tack" på ytterdörren så var det nån som hade stoppat ett orange kuvert i mitt brevinkast nu igen.
Jag gjorde som jag alltid gör med det där kuvertet - som jag alltid brukar göra med obeställda försändelser - jag klistrade på en lapp med texten "Ej beställt material - ÅTER AVSÄNDAREN" och lade det på brevlådan, oöppnat.

Jag tänker inte ägna en minut av min tid åt att göra någon annans jobb. Om staten har beslutat att jag ska fondspara så får staten även ta ansvaret för fondvalen.

Det är inte det att jag tycker att förvaltarna gör ett dåligt jobb: min fond, defaultfonden "sjunde ap-fonden", är en av de som går bäst om man ska tro nyheterna. Men visst är det bara ett enormt slöseri med tid, pengar och pesonalresurser att det ska bedrivas sju olika parallella fondförvaltningsverksamheter i statens regi, när det så uppenbart räcker med en enda fond för att få jobbet gjort?
Och varför ska det skickas en massa papper hela tiden? Det fåtal människor som faktiskt vill ha den här informationen varje år kunde väl lika gärna få beställa en egen utskrift?

Jag vägrar att göra nåt så kallat "aktivt ppm-val" i fondsparardjungeln.
Det är precis den typen av tråkigt detaljpillande som alla moderna samhällen sedan länge har delegerat vidare till sakkunniga tjänstemän.
Men en gång om året, sen några år tillbaka, försöker fondmänniskorna bolla tillbaka både arbetet och ansvaret på mitt bord, trots att det är mina skattepengar som har betalat deras löner. Det är ju precis som om jag skulle vara tvungen att köra bussen själv, men ändå måste köpa en biljett!
Vem var det egentligen som efterfrågade det här bisarra systemet innan det infördes? Jag har aldrig träffat på någon. Och våga inte komma och vifta med det där missbrukade och sönderskändande ordet "VALFRIHET" en enda gång till! RIKTIG valfrihet innebär även frihet att välja bort.

Så det orangea kuvertet går helt bort. Jag har skickat tillbaka det och tänker inte ödsla en tanke till på det. Tycker inte du ska göra det heller. Låt oss använda vår lediga tid till någonting mer produktivt.

Inga kommentarer: