måndag, maj 01, 2006

Om konsten att få in reklam på nyhetsplats

Det visade sig så klart ganska omgående att de gula tomtarna som dykt upp lite varstans den här veckan bara var en del av en simpel reklamkampanj för ett telekombolag.

Och vem trodde egentligen nåt annat?
Med tanke på att tomtarna i fråga var så uppenbart framtagna speciellt för det här tillfället - fabrikstillverkade tomtar gjutna i plast, uppmärkta med förtryckta klistermärken, som står och poserar med mobiltelefoner
- vem kunde tro nåt annat än att detta skulle visa sig vara en reklamkampanj?

Ganska många, skulle det visa sig.

Kollar man på reklamkampanjens egen hemsida så visar det sig att de flesta större dags- och kvällstidningarna hjälpt till att exponera tomtarna genom att köra okritiska artiklar om "tomtefenomenet" den här veckan.
I den mån journalisterna över huvud taget har försökt kolla upp upphovsmannen bakom de gula tomtarna, så har de varit inne på helt fel spår och dragit kopplingar till ökända Trägårdstomtarnas befrielsefront - vilka ju som alla vet är ett löst nätverk av ideella aktivister, helt utan de ekonomiska möjligheterna att formge och masstillverka någon egendesignad tomte.

Nu har den här reklamkampanjen i alla fall fått en uppmärksamhet som inte går att köpa för pengar. Ett-Noll till reklambyrån.

Just trädgårdstomtar verkar vara väldigt lämpliga för den här typen av avsändarlös guerillamarknadsföring. För bara något år sedan uppnåddes ungefär samma mediaeffekt med sajten Where is my gnome, som visade sig vara en reklamdrive för ett reseföretag.
Och redan jultomten, som vi känner honom idag, var ju ursprungligen en reklamfigur för Coca Cola. Så tomtar och smygreklam är en fin gammal tradition.

Å andra sidan kan man tycka att folk borde ha lärt sig vid det här laget.



Edit, 5/5:
I rättvisans namn ska sägas att det faktiskt fanns ett undantag som bekräftade regeln. Dagens Industri gjorde det som ingen annan tidning verkade bry sig om, och kollade alltså helt enkelt upp vem som ägde tomtarnas hemsidesdomän innan man skrev storyn.
DI:s story blev inte mindre rolig att läsa för den sakens skull. Tvärtom, den blev såpass kul att den förtjärnar att citeras ur:
Om vi säger gul tomte vad säger du då?
"Inga kommentarer", svarar Lars-Johan Jarnheimer finurligt.

Ligger Tele2 bakom tomtekampanjen?
"Inga kommentarer", svarar Lars-Johan Jarnheimer och fnissar.

Kan du inte dementera påståendet om att ni ligger bakom kampanjen?
"Inga kommentarer", svarar Lars-Johan Jarnheimer pilemariskt.

Har du någon egen teori om tomtarna?
"Inga kommentarer", svarar Lars-Johan Jarnheimer sammanpressat.

Har Tele2 köpts upp?
"Inga kommentarer", svarar Lars-Johan Jarnheimer bestämt.

Kan du inte dementera påståendet om att ni har köpts upp?
"Inga kommentarer", svarar Lars-Johan Jarnheimer.

Inga kommentarer: