torsdag, januari 25, 2007

Yttrandefrihet måste även skydda idioter

Emil Göransson och Alexander Nodbring är två glada åttiotalister som framför hiphop på skånska under artistnamnet Emilush & Caustic. Nu kommer de att åtalas för låten "Ingen chans mot oss" som de framförde på en utomhuskonsert i Landskrona i fjol.
Enligt massmedia innehöll låten textrader som"alla i Landskrona hatar poliser", "jag hatar lagens män" och "starta krig mot grisarna". Jag har försökt få tag på sångtexten i sin helhet, men den verkar inte finnas på nätet.

Ingen kulturyttring existerar i ett vakum, utan allt måste ses i ett sammanhang. Landskrona har hög arbetslöshet och problem med gängrelaterad ungdomsbrottslighet. Konserten var sponsrad av det kommunala för att "ge ungdomen något positivt".
De poliser som var på platsen för att hålla ordning tyckte, föga förvånande, att det kändes rätt jobbigt när Emilush & Caustic drog igång sin hatlåt ifrån scenen. Utan att känna till alla detaljer tror jag nog att det går att beskriva den uppkomna situationen som "jävligt onödig".

Nu hör det dock också till saken att de här rapparna kommer alltså inte att åtalas för uppvigling, hets mot folkgrupp eller anstiftan till brott, utan de åtalas för "förargelseväckande beteende".
Åklagaren vill alltså att de ska dömas för att de har betett sig anstötligt. Och eftersom folk på plats bevisligen tog anstöt av deras beteende så torde det väl inte vara helt omöjligt att de också kommer att dömas för det.

Och visst, man kan sympatisera med den tanken.
Samhället skulle kunna bli mycket bättre ifall vi kunde stoppa så kallade "artister" från att bete sig anstötligt.
Jag skämtar inte när jag säger detta.
Själv skulle jag t ex kunna tänka mig att förbjuda 50 cent från att spelas. Jag tycker det är anstötligt att den mannen ska kunna bli miljardär på att romantisera sin gamla tillvaro som cracklangare, då han pysslade med att sälja knark till barn.

Jag skulle också vilja förbjuda Lars Norén och hans äckliga, pekoralistiska teater där han ständigt håller på och ömkar sig över våldsverkare, nynazister, pedofiler, krigsförbrytare och allsköns drägg.
Jag skämtar fortfarande inte här. Det här är min ärliga åsikt; Lars Norén viker sig nästan dubbel i sin iver över att få förmänskliga och urskulda de här monstren, och lägger välformulerade ord i deras munnar som de definitivt aldrig själva hade kommit på tanken att säga. Jag tar anstöt av skiten och skulle gärna se att den försvann.

Min lista kan göras mycket längre.

Men det är inte så det fungerar i ett fritt samhälle.
Det FÅR aldrig vara så det fungerar i ett fritt samhälle.
För då är det helt enkelt inte ett fritt samhälle längre.
För den bistra sanningen är att det finns ALLTID någon som kan ta anstöt av det som du vill säga.

Alltid.

Yttrandefrihet måste även skydda idioter, annars är den ingenting värd.


* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , , , , , .

Inga kommentarer: