söndag, februari 04, 2007

Filmfestivalen sammanfattad

Om någon skulle få för sig att fråga vad jag tyckte om Göteborgs Filmfestival i år så skulle jag nog svara ungefär såhär:

Bästa långfilmen:
Paprika i regi av Satoshi Kon.

Den här filmen var en liten pärla, bland annat eftersom Satoshi Kon visade sig vara en av dessa konstnärer som insett att allting i en film inte måste förklaras hela tiden. Jag har borjat kolla upp vad Satoshi Kon gjort i övrigt, och bland annat hittat en short cuts-liknande tv-serie som går under det engelska namnet Paranoia Agent:

Om du inte fick gåshud av ovanstående filmklipp så tror jag att det är nåt fel på dig.


Bästa kortfilmen:
Der die Tollkirsche ausgräbt i regi av Franka Potente. Ja, DEN Franka Potente!

Det här var en fejkad stumfilm, en burlesk liten komedi som skämtade med tysk historia, med expressionism och med hela filmmediet. Den visades i ett kortfilmsblock tillsammans med två lågmälda polska dokumentärfilmer om pensionerade fabriksvakter. jag tror att jag var nästan den enda i hela salongen som skrattade. Så jag fick skratta för allihopa.

Bästa konserten:
Hellsongs i festivaltältet på tisdagen.

Harriet Ohlsson, Johan Bringhed och Kalle Karlsson spelar och sjunger svala lounge-covers på klassiska slamriga metal-låtar. Att göra detta är fruktansvärt fel och just därför så oerhört helt rätt.

Snyggast på festivalen var nog de oehört lyxiga, nästan dekadenta anteckningsböckerna som Confuse Design sålde i souvenirshopen. Böckerna var inbundna i tyg; klassiska skräckfilmsaffischer broderade på sammet! Enda problemet är att de blev ju alldeles för fina för att användas.

Fulast på festivalen var Pustervik-teaterns nyrenoverade bar och café.
Pusterviks café har alltid haft en skönt inrökt atmosfär, men nu vid årsskiftet rev de ut inredningen och lät någon färgblind (eller möjligen genuint elak) person täcka precis allting i ett monokromt lager ljus lackfärg. Efter det ser caféet fanimej ut precis som rummet på IKEA där man checkar in småbarnen innan man handlar.
Fast utan bollhav.

För övrigt tycker jag det är gött att Farväl Falkenberg blev utan priser.
Jag förstod faktiskt aldrig vad som gjorde att den filmen skulle förtjäna all hypen.

* * *
Andra svenska bloggar om: ,, , , , , , , , , ,, , , , , ,.

Inga kommentarer: