tisdag, oktober 09, 2007

Framtiden hänger på en piercad pung

Jag har hållit på och tvekat ovanligt länge om huruvida jag skulle lägga ut den här bilden eller inte. Har spekulerat i vad det kan få för följder för mig.
Det är väl i sig skäl nog till att bilden SKA publiceras.
Detta är alltså en av bilderna från Andres Serranos fotoserie The History of Sex, som vandaliserades av några maskerade, yxbeväpnade fähundar. Eftersom dom inte gillade den här bilden så tog dom sig helt enkelt rätten att bryta sig in och med våld förstöra den.
Detta hände alltså inte i Iran eller Nordkorea, utan här i Sverige. I fredags.
Och ingen verkar egentligen fatta hur ofattbart detta faktiskt är, utan den vanligaste reaktionen har varit något i stil med "Nåja, det var ju ganska räliga bilder ändå". Som om det skulle spela någon roll?

Folk nuförtiden slänger sig ofta och gärna med termen "yttrandefrihet" men det är få som satt sig in i vad yttrandefrihet egentligen betyder och medför.
Det har jag redan skrivt några gånger. Det börjar bli tjatigt.

Får jag föreslå ett experiment i stället:
Via den här länken hittar du ALLA bilder som ingick i utställningen "The History of Sex".
Jag vill att du tittar på samtliga bilder, en efter en. Det är bra att veta vad det är man talar om.
Formulera därefter för dig själv exakt VAD (om något) som du tycker är anstötligt med varje enskild bild samt VARFÖR du får de känslorna. Det är bra att sätta ord på känslor.
Slutligen: Föreställ dig att någon annan person får samma känslor som du fick, men av någon annan bild - en bild som du är helt likgiltig till. Eller en bild som du tycker om.
Hur ser du på den personen?
Hur värderar du den personens känslor?
Och vad säger det om dig?

* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , , , .

Inga kommentarer: