lördag, december 27, 2008

Kampanjer som såg bättre ut på pappret #511

"Som en protest mot likriktningen inom media trycker sju tidningar gemensamma omslag" utropar samarbetet Samarbetet med illa genomtänkt stolthet.
I själva verket är väl den här "protesten" ungefär lika smart som att "slåss för fred", eller som att "knulla för avhållsamhet"?
Den nomala tidningsköparen kommer väl knappast att tycka att det här visar på att tidningarna i fråga är unika plattformar med "oberoende röster"? Och är det inte svårt nog att hålla isär Tromb och Tvärdrag utan att de själva ska börja göra sig ännu mer anonyma i butiken.
Visst, vi fattar att tanken med en bokstav per omslag var väl att butiksbiträderna skulle frestas att skriva "S-A-M-A-R-B-E-T-E-T" tvärs över tidningshyllan:



Lycka till med det.

Det riktigt trista är att om du orkar med att forcera hemsidan så kan du, efter viss möda, gräva fram att "Samarbetet" handlade från början om att skapa nya distributionskanaler för tidskrifter. Och det är ju faktiskt ett viktigt ändamål, i dessa tider av Tidsam-monopol. Sorgligt därför att Samarbetet alleredan kört vilse på ett överpyntat grafiskt sidospår.
Bra formgiving är aldrig ett självändamål, även om din överutbildade AD gärna vill att du ska tro det.

* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , .

Inga kommentarer: