onsdag, februari 27, 2008

Våga vägra "aktivt val"!

Till och med de människor som var med och tog fram det nya premiepensionssystemet börjar nu erkänna att det faktiskt inte är så jäkla viktigt vad du egentligen gör med de där 2,5 procenten av din pension:


Anna Hedborg, som var med om att utforma det nya pensionssystemet, tycker att valens betydelse har förstorats upp.
– Det är trots allt en mindre del i det allmänna pensionssystemet som är valbart. Arbetar man och omfattas av kollektivavtal så får man en hygglig pension, säger hon till aftonbladet.se.
– Sedan är det också väldigt oklart vad man åstadkommer med sitt val. Det är tur och otur inblandat. Många av oss som håller på med pensioner har inte gjort något val utan låter Sjunde AP-fonden sköta det.


Så alla ni som har suttit år efter år med dom där katalogerna och valt mellan fondförvaltare och kryssat i, ni är faktiskt toktorsk.
Något som jag påpekat redan tidigare.

Hela PPM är bara ett stort slöseri med DIN tid och DINA skattepengar, och stjäl dessutom fokus från den mycket viktigare frågan: hur förvaltas de övriga 97,5 procenten?


* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , , , , .

måndag, februari 25, 2008

Samtidigt i Östeuropa

Året var 1978 och Ivan Mládek sjöng en glad liten sång om ett blodtörstigt träskmonster som attackerade Prag:


Trettio år senare lade någon ut ovanstående filmsnutt på YouTube, vilket naturligtvis ledde till att folk började göra remixer:


Vilket i sin tur ledde till att Ivan Mládek plötsligt hade en listetta i både Turkiet och Polen med en jättegammal låt.
I dag är Jožin z bažin såpass känd internationellt att man kan använda den sången till alla sorters parodier:

Vilket naturligtvis är kalas för Ivan Mládek eftersom det ger honom både ökad ryktbarhet, fler spelningar, och en massa STIM-intäkter. Från en gammal låt som mest tjeckerna kände till förut.
Se där en liten omvänd framgångssaga om hur det kan gå när information får flöda fritt.

Men vi får naturligtvis aldrig bortse från att fildelning är ungefär samma sak som pedofili, och den person som olovandes lade upp det där gamla videoklippet på Internet förtjänar såklart att få sin ekonomi totalförstörd, sin dator beslagtagen och åtminstonde ena knäskålen krossad. Nånstans måste vi ju dra gränsen.

* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , , , .

fredag, februari 22, 2008

Gustav Wasa slåss mot vikingar?!?



Independentskräckfilmaren Dylan O'Leary och fantasytecknaren Koral Wynn remixar svensk historia i nya seriealbumet The Legend of Prince Erik and the Dalarna Horse :
THE STORY -- 1534 A.D. The Vikings have invaded Dalarna! But the Army of Dalarna is marching to war against King Gusta Vasa --- far away in Stockholm! There is no way for a young orphan to get to Stockholm and convince the armies to unite in time to save Dalarna. "Unless the magical horse can be found..."


Alltid lika kul att se hur helt utomstående personer tolkar vårt lilla svenska kulturarv!
Extra roligt blir det ju just för att vi vet på förhand att en massa självgoda hembygdsgårdstomtar kommer att känna sig orimligt provocerade av det här.

* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , .

torsdag, februari 14, 2008

En hjärtevärmande tradition

Då var det alltså Lupercalia igen.
Dagen då vi traditionsenligt tittar på den här videon:


Som bonusvideo förklarar Hard 'n Phirm alla hjärtats mysterier:


* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , , , ,,, ,, . .

lördag, februari 09, 2008

Trembled Blossoms

Den nya reklamfilmen från Prada is the shit.

video

I regi av James Lima.

* * *
Andra svenska bloggar om: , , , ,

tisdag, februari 05, 2008

Plötsligt stannar allting upp...

New Yorkbaserade Improv Everywhere spelade värdens största version av "levande statyer" inne på Grand Central Station förra veckan:


* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , .

fredag, februari 01, 2008

I dag är internationella Post It-dagen!


Alla får delta och reglerna är busenkla: rita någonting på en Post It-lapp, sätt upp den någonstans i offentligheten och kontakta den här tjejen.
Vad väntar du på?

* * *
Andra svenska bloggar om: ,, , , , .