måndag, mars 03, 2003

VECKANS BILD f�r vecka 9 �r en fin grafittiskiss, n�got som blivit ett allt vanligare fenomen p� Webben allteftersom m�jligheterna att m�la grafitti �in real life� b�rjat inskr�nkas.

Anledningen till att jag s�tter grafittin p� tapeten �r att jag vill uppm�rksamma att lagr�det nu i veckan stoppade det vansinniga f�rslaget om att ge polisen ut�kade befogenheter f�r att kunna stoppa och kroppsvisitera alla som misst�nks kunna b�ra p� t ex en spritpenna eller en sprayflaska.

F�rslaget stred mot de m�nskliga r�ttigheterna, ans�g Lagr�det, med all r�tt. Att det hela gick s� l�ngt som till ett lagf�rslag �r d�remot ett tecken p� att det �r n�got sjukt p� g�ng i samh�llet.

Man kan tycka vad man vill om grafitti (sj�lv delar jag den ganska vanliga �sikten att det �r en konstform i sin egen r�tt) men st�ll dig i st�llet den h�r fr�gan:

Vill du verkligen leva i ett samh�lle d�r du n�r som helst kan bli fr�ntagen dina egna �gandes pennor, f�rger eller andra verktyg bara f�r att det finns en misstanke om att du kanske kommer att anv�nda dem till n�got olagligt?

Om svaret p� ovanst�ende �r �ja� s� har jag ett erbjudande:
maila din adress s� kan jag �ta mig att komma hem till dig och ta din dator i beslag, helt gratis! ;-)

Inga kommentarer: