fredag, mars 10, 2006

Veckans Elvis-imitatör: 1

I år är det 50 år sedan Elvis Aaron Presley slog igenom med låten "Heartbreak hotel".

När Elvis dog år 1977 fanns det drygt 150 professionella Elvis-imitatörer i USA.
Sist någon undersökte saken, år 2001, fanns det 85 000 stycken. Man har räknat på det, och om det fortsätter öka i samma takt så kommer en tredjedel av jordens befolkning att vara Elvis-imitatörer år 2019.
Så jag tänkte det kunde vara en kul ide att presentera några av dragens Elvis-imitatörer under de kommande veckorna.
Vi börjar med någonting närliggande. I videon till låten Advertising Space(RA) sjunger Robbie Williams om hur allting som en gång var ärligt och äkta blir till krass kommersialism. I videon spelar han en Elvis-imitatör som går in för sitt job till 110%. Han har övat in varenda move, shake och rörelse till fulländning - han till och med skjuter en tv för att komma i rätt stämmning. Sen uppträder han i en sleezy bingohall där ingen lyssnar på honom. En blinkning tillbaka till hans egen briljanta video "Rock Dj"(Wmp, sista minuten Not Safe For Work), och dessutom en relevant Elviskommentar.
Nästa vecka: en miljövänlig Elvis!

Inga kommentarer: