söndag, mars 19, 2006

Warhols matiga metanivåer
Nu har jag köpt dem! Pressreleasen kom redan i december, men först nu har jag lyckats hitta och köpa Cambells nya Andy-warhol soppburkar (Limited Edition, hej och hå) i dagligvaruhandeln. Till underpris dessutom, bara 14:-.
Helkonserver hålller i ca 4 år, så några månaders fördröjning spelar väl ingen större roll. Dessutom kommer väl ingen att äta dem. Det är ju konst och samlavärde på dem nu.
Det hela ställs på sin spets på ett ganska sublimt sätt när Cambells nu, i kommersiellt syfte, återskapar de burkar som Warhol kopierade från Cambells i konstnärligt syfte. Var börjar kommersen och var slutar konstverket? Finns det alls någon skillnad?

För att skärpa till det hela ytterligare så kan jag berätta att jag även gick förbi Kulturhusets bokhandel idag. Och där i en glasmonter stod minsann väldigt liknande soppburkar till salu. Fast här var det nån fjunig konsthögskoleelev som hade "återskapat Warhols objekt". Och priset för denna "återskapelse" var minsann ett tresiffrigt belopp.

Jag blir mer och mer övertygad om att konst egentligen bara är en fråga om attityd.

Inga kommentarer: