lördag, december 18, 2004

Arkitektur för framtiden
Mitt i centrala Göteborg står ett stort konstverk och rostar sönder. Det är en gåva från Chalmers tekniska högskola till staden som restes lagom till millenieskiftet för inte mer än fem år sedan. Från Chalmers hemsida:

During 1999 and 2000 INNOVATIVE DESIGN has carried through a national project celebrating the Milleniumshift. It has two parts, an installation in central Göteborg (close to Stora teatern) and a website, www.tidsdokument.org. The installation consists of a number of programmable objects, among them a glass-cube which can display different kinds of computer generated material on it´s four sides.

Det senaste året har dock hela installationen varit nedsläckt, tyst och i behov av underhåll. Dessutom har det inte funnits någon hemsida på webbadressen www.tidsdokument.org som är gjuten i brons i decimeterhöga bokstäver på konstverket. Det hela har gått från konst till konstigt, eftersom man får ju utgå ifrån att grabbarna på Chalmers måste väl åtminstone ha råd att upprätthålla en hemsida, även om de inte hade framförhållning nog att ordna med skötsel av själva skulpturen.

Jag har irriterat mig ganska ordentligt på det hela varje gång jag, som så många andra göteborgare, gått förbi den stora bronsklumpen med texten www.tidsdokument.org fullt läsbar från andra sidan gatan. MEN häromdagen upptäckte jag till min glädje förnyad aktivitet på www.tidsdokument.org. Så nu hoppas vi att konstverket snart kommer igång igen, nu när Chalmeristerna tagit tag i situationen!

Inga kommentarer: