lördag, januari 20, 2007

(Serie)mördande reklam

Man vet att en film är riktigt dålig om inte ens filmbolaget som producerat filmen vill säga något om den.
Man vet att en film är riktigt, riktigt hej-kom-och-hjälp-mej-usel i fall filmbolaget försöker LURA dig att gå och se den genom att ljuga för dig om filmens handling.
Den kommande rullen Primeval är en sådan film.


Både i trailern och på den svårnavigerade hemsidan blåljuger filmbolaget om och om igen när de berättar att deras film handlar om "en av världshistoriens främsta seriemördare" och att den är "baserad på verkligheten".
På hemsidan gör filmbolaget sedan väldigt långtgående jämförelser mellan filmens huvudkaraktär "Gustave" och andra "verkliga seriemördare" såsom Jeffrey Dahmer och Andrei Chikatilo - ganska så smaklöst. Hela tiden undviker man noggrant att nämna Gustaves verkliga identitet.
Dock får man en helt annan syn på saken när man väl tagit sig till biografen och köpt sin biljett. Det dröjer inte många minuter in i filmen innan man får veta att, visst, "seriemördaren" Gustave finns på riktigt, men han är inte en människa utan en skitstor krokodil som tros ha ätit upp 300 människor genom åren eftersom det helt enkelt är sånt som vilda djur gör i bland när de blir hungriga.

Du sökte en slasher-flick,
du fann en creature feature.
Du är besviken.

Sen övergår filmen efter ett tag till att handla om inbördeskriget i Burundi i stället. Hur fan tänkte dom på marknadsföringsavdelningen? Om det enda målet är att kvadda sitt eget varumärke så finns det väl billigare sätt att göra det på?
Föga förvånande har också alla recensioner av den här filmen varit fullständigt... MÖRDANDE.
Hepp!

* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , , , , , .

Inga kommentarer: