måndag, april 07, 2008

Succé för gratis South Park på webben


Även om tjänsten fortfarande kallas "beta" så är det nu snart en månad sedan skaparna av South Park började tillhandahålla ALLA avsnitt av ALLA tolv säsongerna helt gratis i sin helhet på webben.
"The 'South Park' phenomenon began as a viral video clip. Now it continues its digital and creative leadership with the launch of an extensive site devoted entirely to 'South Park,'" said Doug Herzog, president, MTV Networks' Entertainment Group. "Southparkstudios.com is a true representation of Matt and Trey's vision and is the ultimate online destination for 'South Park' fans- allowing them full access to every 'South Park' episode ever created."

When asked about the launch of the new site, Stone and Parker said, "We got really sick of having to download our own show illegally all the time so we gave ourselves a legal alternative."


Och eftersom South Park-grabbarna gärna brukar skriva manus utfrån vad som just pågår i deras egna liv så handlar det senaste avsnittet om viral-videos och YouTube-kändisar:


Som synes lägger Comedy Central inte bara ut hela avsnitten, utan levererar dessutom också länkbara snuttar.
Sensmoralen är aningen oväntad:

Man får väl se det som en liten brasklapp. För nu finns ju ändå vartenda avsnitt av South Park ute - fritt och avgiftsfritt och dessutom ocensurerat - och jorden har inte gått under för det. Frågan är bara om fler tv-producenter kommer ha modet att följa efter.

Edit 8/4: Hittade apropå detta en artikel i Svd som har viss anknytning till ämnet: Reklam ska göra musiken gratis
Framtidens musikkonsumenter kommer att betala sina inköp genom en fast månadsavgift – eller inte alls. Allt fler lagliga alternativ för nedladdning av musik lanseras. Ett av de hetaste är svenska Spotify, en Itunes-liknande tjänst där låtarna är gratis.
(---)
Ungefär så, genom fasta avgifter eller engångssummor, kommer vi att betala för musik i framtiden. Det tror Patrik Wikström, doktorand i medieekonomi vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.
– Poängen är att man tar bort betydelsen av pengar från beslutet om man ska skaffa en låt. Publiken ska inte behöva tänka ”kostar det mig tio spänn om jag lyssnar på den här låten?”. Då försvinner en stor del av incitamentet att gå ut på Pirate bay, säger han.

* * *
Andra svenska bloggar om: , , ,, , , , , , , .

Inga kommentarer: