måndag, december 26, 2005

Att göra filmer utan kamera

Okej allihopa, ordet för dagen är "machinima".
Så här ligger det till: för sådär ett tiotal år sedan började dataspelstillverkarna lägga in funktioner i dataspelen som gjorde att man kunde spara spelomgångar och köra upp dem i repris.
Så om man till exempel hade haft en ovanligt lyckad spring-och-skjuta-omgång i Quake så kunde man spara en fil som ett minne och sedan spela upp den för sina kompisar.
Samtidigt började nätverksspel började bli populära, där spelarna kunde designa egna banor och utseenden. Det dröjde ju naturligtvis inte innan nån kom på att man kunde arrangera helt fiktiva händelseförlopp, och spela in som en slags film med sina medspelare som "skådisar", inne i spelet.
De mest datorkunniga började hacka nätverkspelen för att ändra i grafiken och bildvinklarna med mera, och efter hand växte den fram - machiniman - en slags gräsrotsversion av datoranimerad film, som framställts snabbt och huvudsakligen sprids via webben.
I dag skrivs det böcker om machinima, och genrens verkliga entusiaster arrangerar filmfestivaler och har till och med inrättat årliga Machinima Awards - en slags motsvarighet till Oscarsgalan.

Nu bör det väl påpekas att större delen av all machinima därute är rätt så tramsig och intern, gjord som den är av speldatanördar för andra speldatanördar.
Vissa guldkorn står ut från resten av dyngan, bland annat den "virtuella talkshowen" This Spartan Life, som får sin dynamik ur krocken med riktiga gäster i en virtuell miljö. Men mycket annat, som till exempel den överhaussade machinima-serien Red vs Blue, är både obegripligt och ointressant för den som inte redan lägger ned alldeles för mycket tid på att spela dataspel.

Men nu har evolutionen fört fram nåt som ställer de här förhållandena på ända. Det nya dataspelet "The Movies" är på ytan en slags filmhistorisk simulator, där målet för spelaren är att bygga upp en filmstudio i Hollywood. Men det som verkligen attraherat köparna av "The Movies" är möjligheten till att framställa egna machinima-filmer inuti själva spelet, utan att behöva mickla med programmering, grafikbyten och annat tekniskt som tidigare hört till machinima-framställandet.
Så nu kan även människor som helt saknar datorkunskap och spelintresse producera sin egna machinima-filmer. Och naturligtvis påverkar detta ämnesvalet och innehållet i filmerna. Trots att "The Movies" bara funnits ute på marknaden i några månader så har det redan använts till att producera flera omtalade kortfilmer. Mest uppmärksammad hittills är otvivelaktligen "The French Democracy" av fransmannen Alex Chan, en film som är en kommentar till kravallerna i Paris tidigare i höst.

Nu sker det alltså en demokratisering i och med att helt nya grupper av människor kommer att kunna använda machinima som en snabb och slagkraftig uttrycksform.
Vi får bara hoppas att detta inte innebär samma trista utveckling som i bloggvärlden, så att vi får en ohygglig massa filmer med långdraget rättshaveristiskt orerande och bilder på katter...

Inga kommentarer: