torsdag, december 14, 2006

Hur man lyckas med marknadsföring

Viral-reklam och gerilla-reklam - INTE samma sak.
Jag började följa Penny Arcade för flera år sedan trots att jag inte förstod hälften av skämten, eftersom jag blev förtjust i Mike Krahuliks slängiga teckningar. På sistonde har jag börjat tycka att det bästa med sidan faktiskt är Jerry Holkins långa, pratiga utläggningar i bloggen där han sågar både det ena och det andra.

Särskilt bra gillade jag dagens text, där Mike går i gång på Sonys totalhavererade försök att skapa PlayStation-hype genom planterade inlägg i bloggar, på YouTube osv.

Följande förtjänar att citeras:
...We need to distinguish between "viral" marketing and "guerilla" marketing. The reality is that no agency can create viral marketing, this is the sole domain of the consumer. Viral marketing is what happens when a campaign works - when we allow their message to travel via our own superefficient conduits. Perhaps it is entertaining on its own terms, divorced from the message. Perhaps it is a game or a story, like I Love Bees or other ARGs, where we take ownership in it. What distinguishes this from Guerilla Marketing is that we are aware of the message. When we are not aware of the message, or when the agents of the message misrepresent themselves, we call this "deception"


I ett sånt där oväntat sammanträffande så gick jag in på savesanta.se, som jag bloggat om tidigare, och upptäckte att den kampanjen hade lagts ned i förtid, mindre än en vecka efter start. Och på webbyrån Adicios hemsida finns nu en massa disclaimers som tar avstånd från det hela och försöker häva tillbaka allt ansvar på Nackademins interaktionskurs.
Jag hoppas verkligen att savesanta.se inte var någons examensarbete, för i så fall är det illa ställt med den svenska akademian. Vem som helst kan få en kul idé, men det är ju att utveckla och realisera dessa idéer som skolan ska träna dig i. Hantverkets nödvändighet. Eller?

* * *
Andra svenska bloggar om: , , , , , , , , , , .

Inga kommentarer: