söndag, augusti 21, 2005

"Skutta över hajen"

"Jumping the shark" är ett användbart amerikanskt idiom som inte har någon direkt svensk motsvarighet. Uttrycket har främst använts när man talat om tv-serier, men har på sistonde börjat användas mer och mer inom reklam och populärkultur i största allmänhet.
När något eller någon har "skuttat över hajen" så innebär det att man har gjort allt som egentligen går att göra med konceptet. Man har nått sin "topp" och nu återstår endast upprepningar och/eller radikala ändringar av upplägget, enda vägen kvar att gå leder nedåt. För just tv-serier inträffar detta påfallande ofta efter ca sju säsonger, för andra kulturyttringar är mönstret mer komplext.
Nåt jag tycker mig märka är i alla fall att väldigt många "hajskutt" har inträffat nu under rötmånaden i år. För visst får ni hålla med om att hajen har blivit överskuttad i följande fall...

... när Coca Cola lanserar en ny diet coke som inte bara är "sockerfri", utan även koffeinfri!

... när zombierna visar sig vara mer intressanta, mer empativäckande, och bättre rollbesatta karaktärer än människorna i George Romeros nyutkommna skräckfilm Land of the dead.

... när bilagan till serietidningen Fantomen består av de klassiska "djungelordspråken" reducerade till magnetisk kylskåpspoesi.

... när katolska präster tar ställning för Marilyn Manson.

... när flera svenska bloggare dissar Andres Lokko och tycker att han inte fattat nåt när han talar om
"den maniska mur av samhörighet, den uttalade vi-mot-dem-attityden, och den villkorslösa kärlek bloggarna känner för varandra",
ungefär samtidigt som bloggsveriges mest tongivande gäng utropar sitt "hurra, dags igen för blogg-öl!"

Näe, it´s all downhill from here...

Inga kommentarer: